קורות חיים מתנ"ה

המון פעמים אמרו לי:

"כבר הכנתי קורות חיים, והם טובים"

"עברתי עליהם עם חבר שלי"

"דוד שלי/הגיס שלי/השכן שלי מנהל בכיר, והוא עזר לי לכתוב אותם"

 

נו, וקיבלת זימונים לראיונות? לפעמים כן ולפעמים לא.

אז איך כותבים קורות חיים שבזכותם תקבלו יותר זימונים לראיונות?

 

הנה 4 עקרונות מתנ"ה שיעזרו לכל אחד מכם לכתוב קורות חיים מעולים:

מ - מראה מוקפד

ת - תוכן רלוונטי

נ - ניסוח מדויק

ה - התאמה למועמד

 

מראה מוקפד

 

קורות החיים הם כרטיס הביקור שלכם. המראה הכללי של קורות החיים, עוד לפני שנקראה אפילו מילה אחת, צריך ליצור רושם חיובי. אם כרטיס ביקור נראה לא טוב- אתם תזרקו אותו לפח, אבל אם הוא כתוב ברור והעיצוב אסתטי- אתם תתרשמו לטובה ותשמרו אותו לשעת הצורך. ככה בדיוק קורות החיים. הם כרטיס הביקור שלכם.

 

קורות חיים בנויים לפי פרקים קבועים:

הפרקים הם: "פרטים אישיים", "השכלה", "ניסיון תעסוקתי", "שירות צבאי, או שירות לאומי, או פעילות קהילתית", "יישומי מחשב", "שפות" ו-"שונות". אלה הפרקים, ואין סיבה להוסיף עליהם או לשנות.

לדוגמא:

"הטיול הגדול" זה לא פרק. אני בטוחה שהוא היה משמעותי בשבילכם, אבל עבור המעסיק לעומת זאת, הוא כנראה לא במיוחד חשוב.

 

קורות חיים חייבים להיות נוחים לקריאה:

הפונט, גודל הפונט, הצבעים והתבליטים צריכים להיות אחידים לכל אורך המסמך. מומלץ לכתוב את המסמך בהפרדה ברורה בין טור השנים לבין טור הטקסט מה שמקל על הקריאה ו"עושה סדר בעיניים".

לדוגמא:

 

תוכן רלוונטי

 

מגייסת מקדישה לקורות החיים בערך 7 שניות, ולכן חשוב לנצל כל שנייה לטובתכם. חבל ש"תתבזבז" אפילו חצי שנייה על קריאת מידע שלא מקדם אתכם.

 

אמרו את האמת, אבל לא את כל האמת:

אין סיבה לציין כל פרט ופרט. קורות החיים הם לא מסמך אוטוביוגראפי וגם לא פרוטוקול.

לדוגמא:

אם עבדת כמלצרית ב-4 בתי קפה שונים לאורך תקופה של שלוש שנים, אין צורך לציין את שמו של כל אחד ואחד מהם ואת השנה המדוייקת שבה עבדת בכל אחד. מספיק יהיה לציין את שנת ההתחלה ושנת הסיום של תקופת המלצרות בחייך.

 

כישורים אישיים:

מועמדים אוהבים לכתוב רשימה של תכונות אופי ממש כמו "רשימת קניות". אבל, אף מגייסת לא מתייחסת ברצינות לרשימה הזאת. תכונות אופי הן סובייקטיביות ולא מדידות. במקומן, ציינו מיומנויות והישגים.

לדוגמא:

במקום לכתוב: "אני חרוץ ובעל יכולת למידה מהירה"

כתבו: "עבודה במקביל ללימודים, שלוש משמרות מלאות בשבוע, ואחת בסוף שבוע" זאת נקודה ראשונה, ו-"קידום לתפקיד ראש צוות לאחר 4 חודשים" זאת נקודה שניה.

(קראו עוד בפוסט: מר מוכשר וגברת נהדרת)

 

תחביבים:

המעסיק לא באמת מתעניין במה שהמועמד עושה בשעות הפנאי אלא אם כן מדובר בפעילות ייחודית שמהווה חלק משמעותי מאורח החיים שלו, והוא הגיע בה להישגים יוצאי דופן. גם במקרה כזה, נהוג לכתוב על כך בפרק שנקרא "שונות" (ולא בפרק "תחביבים") ולפרט את ההישגים בהם מדובר.

לדוגמא:

פעילות ספורטיבית-

במקום לכתוב "תחביב: ריצה" אפשר לכתוב בפרק "שונות":

"חבר בקבוצת ריצה ומשתתף במרתון הלילה של תל אביב"

פעילות אומנותית/מוסיקלית-

במקום לכתוב "תחביב: מנגנת בחליל צד" אפשר לכתוב בפרק "שונות":

"נגינה על חליל צד בתזמורת העירונית והשתתפות באירועים רשמיים".

 

מילות מפתח:

ישנם שני סוגים של מילות מפתח:

מילים וביטויים ממש מתוך ניסוח דרישות המשרה-

הקפידו לשלב אותן בתיאור הניסיון התעסוקתי שלכם, כיוון שהן בדיוק המילים שהמגייסת מחפשת בקורות החיים.

מילים מהז'רגון המקצועי-

אל תחששו להשתמש בהן, גם אם הן מובנות רק לעוסקים בתחום. כך תצרו רושם של מועמדים בקיאים ש"חיים" את המקצוע.

 

ניסיון תעסוקתי:

אם יש יחסי הכלה בין תפקידים שביצעתם, אין צורך לפרט שוב ושוב את אותן המיומנויות אלא לציין רק את המיומנויות שמוסיפות על אלו שהופיעו בתפקיד הקודם.

לדוגמא:

אם עשיתם טרום התמחות במשרד עו"ד ואחריו התמחות, אין צורך לכתוב פעמיים את אותו נוסח בדיוק.

 

אם מדובר בתפקיד שבו לא רכשתם ניסיון ספציפי רלוונטי, אפשר לשקול לוותר עליו ולא לציין אותו בקורות החיים.

לדוגמא:

אם בזמן הלימודים עשית בייביסיטר על 4 כלבים והוצאת אותם לטיול מידי ערב, זה לא יהיה רלוונטי לרוב המשרות אליהם תרצה להגיש מועמדות עם סיום התואר.

 

ניסוח מדויק

 

אין צורך לחזור על מה שכבר נאמר במילים אחרות:

לדוגמא:

אין צורך לכתוב "ממוצע ציונים 93" וגם לכתוב "סיום התואר בציונים גבוהים". זה בדיוק אותו הדבר. מצד שני, אם לא ציינת באיזה פקולטה למדת, זה מידע שחסרונו יהיה מורגש.

 

וותרו על מילות קישור והקדמות מיותרות:

לדוגמא:

אין צורך לכתוב "התפקיד כלל" או "במסגרת התפקיד" אלא פשוט לתאר בנקודות מה היה התפקיד, וזה הכל. גשו לעניין ואל "תתברברו".

 

והכי חשוב, ללא טעויות:

קורות חיים חייבים להיות ללא טעויות כתיב, ניסוח או הגהה.

לדוגמא:

אחת הטעויות הנפוצות היא לכתוב "טיפול שוטף" עם ת' במקום ט', כלומר לכתוב בטעות: "טיפול שותף". אני נתקלת בטעות הזאת די הרבה פעמים, אולי כי באמת לא קל  לעלות עליה. שתי האפשרויות הן מילים של ממש, ולא סתם צירוף של אותיות, כך שגם בקריאה חוזרת הטעות לא תבלוט.

 

קורות חיים חייבים להיות מדוייקים, וללא שיבושים של שמות מעסיקים קודמים, מקומות או הסמכות.

לדוגמא:

- הקפידו לכתוב את השם המלא והמדוייק של הארגון בו עבדתם ואת תיאור 

   התפקיד כפי שהוא נקרא במקום העבודה המסויים הזה.

- במידה ואתם מצרפים מכתב פנייה, שימו לב לשמו של המעסיק אליו אתם  

   מגישים מועמדות, האם הוא גב' או אדון? האם תפקידו הוא סמנכ"ל משאבי

   אנוש, מנהל כוח אדם, או רכז גיוס?

 

אבל, איך תימנעו מטעויות?

  • הגדילו את התצוגה וקראו שוב ושוב. בפונט ענק יש פחות סיכוי שתפספסו.

  • קראו לעצמכם לאט ובקול רם.

  • בקשו מחבר לקרוא את המסמך לפני שאתם מגישים אותו.

 

התאמה למועמד

 

לקורות חיים יש עקרונות מקובלים, אבל הם גם צריכים להתאים למועמד. כלומר, יש מקום להפעיל שיקול דעת בהתאם למועמד עצמו.

 

לדוגמא:

 

פרטים אישיים-

מועמד יכול להחליט לא לציין את המצב המשפחתי שלו בפרטים האישים, אם לדעתו זה לא רלוונטי. ולהיפך, מועמד יכול להחליט שהוא מציין נ+2, כי חשוב לו שידעו שהוא גם אבא והמשפחה שלו גם היא נמצאת בסדר עדיפות. כל זה בלי קשר כמובן לעובדה שעל פי חוק, המצב המשפחתי איננו רלוונטי והמעסיק לא יכול לחייב אתכם להתייחס אליו.

 

סדר הפרקים-

מועמד שהניסיון התעסוקתי שלו דל, יציג את הפרק "השכלה" לפני הפרק "ניסיון תעסוקתי". כמו כן, מועמד צעיר מאוד שאין לו ניסיון תעסוקתי בכלל, יכול להציג את הפרק "שירות צבאי" מיד אחרי הפרק "השכלה" ואת הפרק "ניסיון תעסוקתי" להציג אחריו.

 

 

לסיכום

כתיבה מקצועית של קורות חיים מתבססת על 4 עקרונות:

מראה מוקפד, תוכן רלוונטי, ניסוח מדוייק והתאמה למועמד.

 

קרן לביא-אברהם

מאמנת בשילוב NLP

אימון אישי לתעסוקה וקריירה

הכנה לראיון עבודה ; שדרוג קורות חיים

054-4452330

Please reload

פוסטים נבחרים

מה חשוב לך?

January 16, 2019

1/6
Please reload

פוסטים אחרונים

January 16, 2019

December 10, 2018

Please reload

ארכיון