top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תקרו לביא-אברהם

מר מוכשר וגברת נהדרת- כישורים אישיים בקורות חיים

כתיבת קורות חיים היא לא מדע מדוייק, אבל היא כן תחום שמתפתח כל הזמן. העולם בו אנו חיים הוא דינאמי, גמיש ומשתנה, וכך גם הערכים, הנורמות והציפיות מכל אחד מאיתנו. בהתאם לכך, גם שוק העבודה עובר תהליכים ושינויים, וכך קורה שנורמות שהיו בעבר מאוד מקובלות, אינן כאלה כיום.


דוגמא אחת עליה כתבתי בפוסט הקודם, היא אורכו של מסמך קורות החיים. בעבר היה מקובל להגביל את המסמך לעמוד אחד, ואילו כיום ניתן להפעיל שיקול דעת ולהאריך מעבר לעמוד אחד. (לקריאת הפוסט הקודם: עמוד אחד? באמת?)


דוגמא נוספת היא תחביבים. בעבר היה מקובל לציין תחביבים בקורות החיים, גם אם היה מדובר בתחביבים מאוד "רגילים". כיום, מציינים תחביבים רק אם מדובר בעיסוקים יוצאי דופן, או כאלה שהקנו למועמד הכרה רשמית, תעודה או זכייה בפרס.


בפוסט הזה אני רוצה להתייחס לכישורים אישיים. ישנם מועמדים שמוסיפים לקורות החיים שלהם רשימה של כישורים כאלה. למשל: "חרוץ, אחראי, בעל מוסר עבודה גבוה, בעל יכולת עבודה בצוות, ראייה מערכתית, התמדה ויחסי אנוש מצויינים". או: "יסודית, בעלת יכולת ניהול, ייזמית, מקורית ובעלת חוש הומור".

רשימה כזאת של כישורים אישיים היא מיותרת! זאת רשימה של תכונות אופי, ערכים ושאיפות, והם אינם רלוונטיים במסמך קורות חיים.

מה כן רלוונטי? מיומנויות מקצועיות והישגים.


כישורים אישיים בקורות חיים

מה ההבדל בין כישורים אישיים למיומנויות מקצועיות?

  • כישורים אישיים מאפשרים למועמד לשכלל את המיומנויות המקצועיות שלו ולהגיע להישגים.

  • כאשר מועמד מתאר את כישוריו האישיים, הוא עושה זאת לפי טעמו, ובהתאם לאופן בו הוא תופס את עצמו. לכן, התיאור הוא סובייקטיבי ולא מדיד.

  • תיאור של מיומנויות מקצועיות והישגים הוא אובייקטיבי ואפשר "להוכיח" אותו.


מה בעצם חשוב למעסיק?

  • המעסיק רוצה לדעת מהן המיומנויות המקצועיות של המועמד, ולא מהם הכישורים האישיים שאיפשרו לו לשכלל מיומנויות או להגיע להישגים.

  • המעסיק רוצה "הוכחה" לאותן מיומנויות, ולכן יש לתת להן תוקף באמצעות נתונים מספריים ואיכותניים. כך יוכל המעסיק להתייחס אליהן ברצינות, ולהסיק מהן על התאמתו של המועמד לתפקיד.


כיצד להציג זאת היטב בקורות החיים?


במידת האפשר, יש "לתרגם" כישורים אישיים למיומנויות והישגים, ולהציג אותם בקורות החיים כחלק מתיאור התפקיד, בדרך כלל בפרק "ניסיון תעסוקתי".

לדוגמא:

בעל יכולת ניהול > אחראי על 6 עובדים.

בעל יכולת ניהול מו"מ > אחראי על סגירת עסקאות מול מחלקת רכש.

חרוץ > עבודה ב-2 עד 3 משמרות בשבוע במקביל ללימודים.

בעל יכולת עבודה בצוות > עבודה בצוות מתחלף של 5 טכנאים.

בעל חשיבה מקורית > קבלת תעודת הערכה על...

מונע על ידי תוצאות > עמידה ביעדי מכירה רבעוניים של...

שואף למצויינות > קבלת תעודת הצטיינות על... / עובד מצטיין לשנת...


שימו לב: ישנם כישורים אישיים שלא ניתן לתרגם למיומנויות או להישגים. הכוונה לכישורים שאין להם תוקף או הוכחה במציאות, או כישורים מאוד מופשטים וכלליים. כישורים כאלה לא צריכים להופיע במסמך קורות חיים!

הם המסקנה שהמעסיק אמור להגיע אליה בכוחות עצמו מתוך קריאה של כל המסמך.

דוגמאות לכישורים שלא יופיעו בקורות חיים: חשיבה אנליטית, ראייה מערכתית תוך ירידה לפרטים, קביעת סדר עדיפויות, יכולת לימוד מהירה ועצמאית, מולטי-טאסקינג, מנהיגות, גישה עסקית, כושר ביטוי, חוש הומור, וכדומה.


לסיכום:

אמנם אתה מאוד מוכשר, ואת פשוט נהדרת, אבל אי אפשר להסיק מכך שום דבר על המיומנויות המקצועיות שלכם. לכן, אל תקדישו מקום בקורות החיים שלכם ל"רשימת מכולת" של תכונות אופי, שאיפות וערכים המהווים תיאור סובייקטיבי, שאין בו כדי לסייע למגייס לקבל החלטה. רשימה כזאת היא "פרסומת" שהמגייס פשוט מתעלם ממנה. במקומה, ציינו את המיומנויות המקצועיות וההישגים שלכם.


בהצלחה!

23,282 צפיות
פוסטים נבחרים
פוסטים אחרונים
תגיות
  • Black LinkedIn Icon
  • Black Facebook Icon
***
bottom of page