top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תקרו לביא-אברהם

האם כדאי לחפש עבודה בחגים? כן, אבל לא כמו שחשבתם

חיפוש עבודה לא מתבטא "רק" במשלוח קורות חיים ועמידה בהצלחה בריאיון עבודה. חיפוש עבודה הוא תהליך, מסע, דרך שיש להיערך אליה. חיפוש עבודה הוא גם לדעת לבחור את התחום, להכיר את הדרישות שלו, לכתוב קורות חיים, להתכונן לריאיון, להיעזר בקשרים אישיים וללמוד מניסיון קודם שלכם או של אחרים.

בתקופת החגים מספר המשרות המתפרסמות מצומצם יותר, ובהתאם לכך מספר הראיונות. שוק העבודה "רגוע", וכך נותר לכם זמן פנוי ואנרגיה לשיפור עמדות.


אז מה כדאי לעשות בזמן הזה?

חיפוש עבודה

1. למפות מעגלי קרבה

כאשר שוק העבודה שקט יחסית, כדאי להקדיש זמן למשימה חשובה שבדרך כלל נמנעים ממנה: מיפוי הקשרים האישיים, החברתיים, המשפחתיים והמקצועיים שלכם לפי מעגלי "לא נעים לי". מעגל ראשון- אנשים שאפשר ונעים להתקשר אליהם ישירות. מעגל שני- אנשים שלא נעים להתקשר אליהם, אבל מרגישים בנוח לשלוח להם הודעת ווטסאפ או סמס. מעגל שלישי- אנשים שאפשר לשלוח להם מייל מנומס. מעגל רביעי- אנשים שלא תפנו אליהם באף לא אחת מהדרכים האלה, אבל תוכלו להיעזר בגורם שלישי שיקשר ביניכם. מי שמכיר את הבלוג שלי, כבר יודע שזאת המלצתי לעונת הקיץ, והיא תקפה עוד יותר בתקופת החגים. מדוע? כי החגים הם תירוץ טוב לחדש קשר, ולכן מאפשרים לכם להעביר אנשים ממעגל קרבה חיצוני אל מעגל פנימי יותר. מה המטרה? לאחל לאנשי הקשר שלכם שנה טובה או חג שמח. זהו מנהג מקובל וטבעי, גם אם לא היה ביניכם קשר מיוחד בשנה החולפת. אין צורך בסיבה "אמיתית", ואפשר לנהל שיחת חולין שאין בה מתח או מחויבות. באותה שיחה, או בהזדמנות קרובה לאחר מכן (תלוי במידת הקרבה ביניכם), תוכלו לספר שאתם מחפשים עבודה. כך הם יחשבו עליכם אם ישמעו במקרה על משרה פנויה. א-ב-ל אם תפנו בצורה ישירה, ייתכן מאוד שאותם אנשים, בכל מעגלי הקרבה, ירגישו בעצמם קצת "לא נעים", משום שבקשה גלויה כזאת עלולה להרתיע ולהלחיץ. אז מה עושים? בקשו מהם לשוחח על אפשרויות התעסוקה שעומדות בפניכם ועל הלבטים שלכם, או לשמוע מניסיונם בשוק המסוים שאליו אתם מכוונים. במקרה כזה יש סיכוי טוב שהפנייה תחמיא להם והם ישמחו לשוחח, או אולי אפילו להיפגש. עכשיו כבר יהיה להם ברור שאתם מחפשים עבודה, גם אם לא תגידו זאת מפורשות, והסיכוי שהם יזכרו אתכם גבוה. 2. לשדרג את קורות החיים

עדיין לא שלחתם קורות חיים? מצוין! שימו לב - עליהם להיות כתובים היטב כבר בגרסתם הראשונה. מעסיקים נוהגים להזין למאגר ממוחשב את קורות החיים שנשלחים אליהם, והם שיישלפו כאשר יבוצע חיפוש במאגר. גם אם תשלחו מאוחר יותר גרסה מעודכנת, ייתכן שהרושם כבר נקבע. לכן, גם אם כבר יש בידיכם קורות חיים ואתם בטוחים שהם מעולים, כי נעזרתם בחברים ובהורים ושיניתם אותם פעמים רבות - תקופת החגים היא הזדמנות מצוינת לבחון אותם שוב בכובד ראש.

למה כדאי להכין קורות חיים ברצינות? אם אתם נמצאים בתחילת הקריירה וקורות החיים המקצועיים שלכם אינם ארוכים או מרשימים במיוחד, חשוב עוד יותר להציג אותם היטב. במקרה שהתוכן דל יחסית, כדאי שהפרזנטציה תהיה מרשימה. קורות חיים טובים מתארים אתכם בתמציתיות ובדייקנות, אך לא מחסירים אף פרט. הם מתארים כל מה שרלוונטי, ללא מילה אחת מיותרת. כלומר, נוסף על המבנה המקובל, נדרשת יכולת כתיבה. כן, ממש כמו בכתיבה ספרותית, יש צורך בכישרון וגם במיומנות.

למה חשוב שקורות החיים יהיו מסמך מושלם? אם המעסיק ישים לב למבנה נכון ואחיד ולניסוח רהוט וברור, הרי זה נפלא. אבל גם אם הוא כלל לא יבחין בכל הפרטים, בכל זאת ייווצר אצלו באופן לא מודע רושם כללי חיובי. למשל: קורות חיים בעלי מבנה מוקפד, ייצרו את הרושם שאתם מועמדים רציניים, משקיענים ושיטתיים. קורות חיים שכוללים גם נתונים מספריים (כגון יעדי מכירות שעמדתם בהם, או היקף תקציב שניהלתם) ייצרו רושם של אמינות ומקצועיות. קורות חיים שנערכו במבנה יוצא דופן ייצרו את הרושם שאתם יצירתיים ובעלי חשיבה מקורית. גם אם הקורא לא שם לב לכך, הפרטים הקטנים משפיעים על הדרך שבה הוא יפרש את המסמך ואתכם.

כבר שלחתם קורות חיים? עדיין לא מאוחר מדי! מוטב לשלוח גרסה משופרת מאשר לא לשלוח אותה כלל. בתחילת הקריירה הדבר מובן ואנושי. עם זאת, ציינו בכנות כי אתם שולחים נוסח מעודכן, והסבירו כי הוא מציג אתכם ואת היכולות שלכם טוב יותר. בקשו בנימוס שלא יתייחסו לגרסה הראשונה ששלחתם, וסביר להניח שבקשתכם תכובד. 3. לתעד ראיונות קודמים

נסו להעלות על הכתב שאלות שנשאלתם בראיונות קודמים ולהיזכר מה הייתה תשובתכם. תגלו שהשאלות חוזרות שוב ושוב בניסוחים שונים. רשמו לעצמכם על אילו מהן עניתם פחות טוב, ועל אילו הרגשתם שעניתם בצורה מוצלחת. הקפידו לחקור גם "הצלחות" ולא רק "כישלונות", כדי שתוכלו לשחזר אותן בפעמים הבאות. חישבו מדוע לא הייתם שבעי רצון מהתשובות הפחות טובות לטעמכם. קראו חומר מקצועי הנמצא בשפע ברחבי הרשת, ונסחו את התשובות מחדש. עדיין לא בטוחים? פנו לאיש מקצוע שיעזור לכם. אם אתם מרגישים שהאתגר איננו בתוכן של התשובות אלא בסיטואציה עצמה, הפתרון הוא תרגול! בקשו מחבר לבצע אתכם סימולציה של ריאיון. תנו לו רשימת שאלות ובקשו שיקשיב לתוכן, ובו בזמן גם ישים לב לאופן הצגת הדברים. האם אתם נראים מתוחים? האם אתם מחייכים? האם אתם משדרים ביטחון עצמי? האם אתם עונים "לעניין" או "מתפזרים"? אם אין באפשרותכם לבצע סימולציה עם חבר, שבו מול הראי והתבוננו בעצמכם. כן, זה קצת מצחיק, אבל עובד. אפשרות נוספת היא להניח את הטלפון הנייד במיקום מתאים ולצלם את עצמכם. אחר כך תוכלו לצפות במו עיניכם מה רואה המראיין שיושב מולכם. עדיין לא בטוחים? תמיד תוכלו לבצע סימולציה עם איש מקצוע ולקבל ליווי והדרכה, עד שתהיו מתראיינים מעולים ותקבלו את התפקיד.


בהצלחה!

114 צפיות
פוסטים נבחרים
פוסטים אחרונים
תגיות
  • Black LinkedIn Icon
  • Black Facebook Icon
***
bottom of page